• ru
  • fi
Etusivu / Artikkelit ja uutiset / Talous, Yhteiskunta

Fontanka on ainoa verkkolehti joka valmistaa venäläiset Suomi -matkoihin

Fontanka on ainoa verkkolehti joka valmistaa venäläiset Suomi -matkoihin
Kuva: Andrei Kulgun, DP
5 Marraskuu 2014 11:33

Tutkimus- ja analysointikeskus TAK Oy on jälleen kerran tutkinut venäläisten matkailijoiden tottumuksia, tapoja ja valintoja. Yksi merkittävistä löydöistä oli, että matkailijoista lähes 100% hyödyntää tiedonhankinnassaan nettiä. Enemmistö venäläisiä luottaa nimenomaan itsenäisesti netistä saatuihin tietoihin, ja vasta toiseksi lähiverkostosta eli ystäviltä ja tuttavilta saatuihin tietoihin. Ainoaksi mediaksi, jota luetaan Suomen matkan valmistelua varten, osoittautui Fontanka.fi

Mitä ostetaan, missä syödään?

Melkein 50% venäläisistä matkailijoista aterioi Suomen matkansa aikana kahviloissa ja ravintoloissa. Osuus vaihtelee hieman iästä riippuen. Esimerkiksi, iäkkäämmät matkailijat käyvät ravintoloissa vähemmän - mutta ostavat enemmän ruokatuotteita ja elintarvikkeita kaupoista. Ruokaostoksia tekee Suomessa lähes 80% kaikista matkailijoista, joiden ikä on yli 35 vuotta. Osuus laskee hieman yli 65 -vuotiaiden kohdalla.

Mitä mediakanavia venäläiset suosivat matkailun yhteydessä?

Matkailijoista 87% käyttää tiedonhankinnassa säännöllisesti nettiä. Radion kuuntelijoiden osuus on vain 65%, televisio sai tässä kilpailussa kolmannen sijan - 59%. Sanomalehdet jäävät kilpailun ulkopuolelle, sillä niitä lukee vain 34%.

Mihin sitten luotetaan eniten? Vaikka nettiä käytetään eniten, se ei nauti täydellistä luottamusta. Jokaisen mediakanavan kohdalla sataprosenttisesti luotettavia käyttäjiä on vain 10%. Lähiverkoston ”puskaradiota” sen sijaan pidetään luotettavampana lähteenä, sillä ystävien suosituksiin ja neuvoihin täysin luottaa 20% ja jonkun verran luottaa 40% TAK:in suorittaman kyselyn vastaajista. Toisaalta, netti on luotettavuudessa vankasti toisella sijalla: netistä saatuihin tietoihin luottaa jonkun verran 26% vastanneista. Vastaavat luvut ovat 18% radion ja samoin 18% television kohdalla.

Miten nettiä käytetään?

Vuonna 2000 nettiä käytti vajaat 40% matkailijoista. Tällä hetkellä nettiä käyttää lähes 100%. Heistä 40% käyttää nettiä myös matkan aikana Suomessa. Suomen puolella nettiä tarvitaan henkilökohtaisten tietojen hankkimiseen (s-posti, sosiaaliset verkostot jne. - 21%), navigointiin (10%), nähtävyyksien (5%) sekä ravintoloiden (4%) etsimiseen. Netissä tekee ostoksia 38,9%, ja lähes 20% asioi netissä matkan yhteydessä - varaa hotellihuoneita, lippuja jne.

Mistä ajankohtaista tietoa ennen lähtöä?

Matkaan liittyvää konkreettista tietoa venäläiset hankkivat enimmäkseen netistä. 72% vastanneista käyttää Yandex -hakukonetta ainakin kerran viikossa. Toiseksi nousee Google (62%) ja kolmanneksi Vkontakte -sosiaaliverkosto. Mikä tulee perinteisempään mediaan, niin 14% kertoi lukeneensa fontanka.fi -sivustoa. Muut Suomesta kertovat mediat jäivät kyselyssä marginaaliin vähäisen maininnan takia. venäläiset matkailijat käyttävät myös aktiivisesti palveluja, jotka tiedottavat jonoista rajanylityspaikkojen kohdalla: granitsa online ja na granitse.

Kysely järjestettiin kesä- heinäkuussa Nuijamaan, Imatran ja Vaalimaan ylityspaikoissa. Kyselyyn osallistui 1006 matkailijaa.

Evgenie Bogdanov, Fontanka.fi

Ei kommentteja

Ei kommentteja

Lisää kommentti:

Voi myös kirjautua ennen kommentointia.