• ru
  • fi
Etusivu / Artikkelit ja uutiset / Politiikka, Talous

Venäjän valtateistä hävittäjien kiitoradat?

Venäjän valtateistä hävittäjien kiitoradat?
Kuva: Roman Kulik, DP
15 Joulukuu 2014 / Politiikka, Talous

Venäjän puolustusministeriö vaati valtateiden rakennusnormien muuttamista. Armeijassa katsotaan, että jokaisen valtatien on toimittava tarvittaessa sotilaslentokoneiden kiitoratana - varmuuden vuoksi.

Marraskuun lopussa Venäjän presidentin luona pidettiin kokous, jossa käsiteltiin maan puolustusvoimien kehitystä. Kokouksessa Venäjän puolustusministeri Sergei Šoigu esitti puolustusministeriön ehdotuksen: Venäjän valtateiden on toimittava tarvittaessa sotilaslentokoneiden kiitoratoina.

Ehdotuksen perusteeksi viitattiin vanhaan neuvostokäytäntöön: neuvostoaikana kaikkille valtateille rakennettiin ns. kiitorataosuudet, jotka sopivat hävittäjien ja muiden sotilaslentokoneiden kiitoradoiksi. Nykyään teiden rakentamisnormit eivät edellytä kiitorataosuuksien rakentamista lainkaan. Venäjän Avtodor -valtiontielaitos ei kannata ehdotusta, sillä se kasvattaisi huomattavasti rakennuskuluja.

Venäläinen tunnettu koelentäjä, Venäjän ansioituneen lentäjän kunnianimityksen saanut Vadim Bazykin kannattaa puolustusministeriön ehdotusta:

- Kiitorataosuuksia voi käyttää esimerkiksi lentäjien harjoitteluissa - harjoittaminenhan on aina hyödyksi. Sodan ensimmäisinä päivinä yksikään lentokenttä ei säästy, joten ilmavoimat on siirrettävä muille tukikohdille.

Hänen mukaansa kiitorataosuuksia alettiin rakentaa valtateiden yhteyteen 30-luvulla. Osuudet ovat 5 kilometriä pitkiä ja suoria tienpätkiä, joissa tienpinta on erittäin tasainen. Kiitorataosuuden sivuun on rakennettu sivuradat, joille lentokone tarvittaessa väistyy liikenteen tai toisen lentokoneen tieltä.

Kaikki olemassa olevat kiitorataosuudet näkyvät sotilaslentäjien kartoilla. Pietarin läheisyydessä kiitoratoja on kolme: Moskovan ja Murmanskin valtateillä, sekä Viipurin taajamissa. Ne erottuvat maastosta helposti: tie on suora ja sen yllä on ns. esteetön ilmakäytävä ilman sähkölinjoja, mastoja ja muita korkeita rakennuksia, oikealla sijaitsevat sivuradat.

- Kiitoratoja oli aina. Šoigun ehdottama projekti on kuitenkin pikemminkin vanhan loiston heikko heijastus. Pelkään pahoin, että hanke syö monia miljardeja ruplia. Itse asiassa, nykyaikana, teiden laatu ja pinnoitteen kovuus riittävät MIG-31 -kaltaisen sotalentokoneen turvalliseen laskuun.

Käytäntö vahvistaa Bazykinin kertoman: tänä vuonna SU-25 -hävittäjäkone suoritti harjoitusten aikana laskun tavalliselle M60 -valtatielle Venäjän kaukoidässä. Tien pinta kesti hyvin.

Bazykin arvioi, että kiitorataosuuksien rakentaminen kasvattaa rakennuskustannuksia 15-20%:lla.

Urbanika -aluesuunnittelututkimuslaituksen  toimitusjohtaja Anton Finogenov haluaa tietää, mikä taho kustantaisi kiitoratojen rakentamista?

- On selvää, että kiitorataominaisuudella varustettu tie on tavallista tietä huomattavasti kalliimpi, sillä laatuvaatimukset ovat kovemmat. Lisäkustannuksia tuottaa se, että kiitorata pitää vapauttaa nopeasti tieliikenteeseen liittyvistä varusteista, kuten aidoista ja liikennemerkeistä, mikäli halutaan että lentokone laskeutuu turvallisesti. Jos tämä maksetaan puolustusvoimien budjetista, joka on viimeisinä viitenä vuosina paisunut moninkertaisesti - maksakoot. Jos rahaa revitään Liikenneministeriön varoista tai Tierakennusrahastosta, se on tappiollista, sillä saamme samalla rahasummalla vain 20-22 kiometria tietä 30 kilometrin sijaan. Siinä tapauksessa en kannata kiitoratojen rakentamista. Puolustusvoimien kohteet pitää rahoittaa puolustusvoimien budjetista.

Koska puolustusministeri Šoigu puhui tierakennusnormien muuttamisesta, se voi viitata siihen, että kiitoradat rakennetaan kuitenkin Liikenneministeriön kustannuksilla.

Anton Finogenov ihmettelee myös sitä, ettei missään puhuta mitään ilmavoimien lentokenttien kunnostuksesta: niitä rakennettiin neuvostoaikana paljon, mutta viimeisen 20 vuoden aikana ne ovat täysin rappeutuneet.

- Pitääkö aloittaa lentokentistä, jos kerran aloitetaan? - kysyy Finogenov.

Venäjällä on tarkoitus rakentaa vuoteen 2020 mennessä yli 1600 kilometriä moottoriteitä, muun muassa uusi Moskova - Pietari -valtatie. Jos Puolustusministeriön ehdotus menee läpi, sekin valtatie sopii tulevaisuudessa hävittäjien kiitoradaksi.

Fontanka.fi

Ei kommentteja

Ei kommentteja

Lisää kommentti:

Voi myös kirjautua ennen kommentointia.