• ru
  • fi
Etusivu / Artikkelit ja uutiset / Talous

Pietarin mainosmarkkinat supistuvat

Pietarin mainosmarkkinat supistuvat
Kuva: Valentina Svistunova, DP
19 Elokuu 2015

Vuoden 2015 ensimmäisen puoliskon aikana Pietarin mainosmarkkinoiden tilaukset pienivät 40%. Mainosala on aina ensimmäisenä kokemassa talouskriisin seurauksia. Jo tammikuussa mainosmäärä oli pudonnut 10-20%:lla.

Ulkomainonta häviää kaduilta

Ulkomainonta kärsi kriisistä eniten. Tällä hetkellä kaupungin ulkomainonnan paikoista yli 40% on tyhjillään. Puolessa vuodessa kaupungin ulkomainontamarkkinat supistuivat 39%:lla. Markkinoiden liikevaihto on tällä hetkellä 1,4 miljardia ruplaa. Ulkomainonta väheni huomattavasti kaikilta sitä käyttäviltä aloilta: pankit, automyyjät, ravintola-ala sekä viihdeala säästävät ulkomainonnassa. Toisilla aloilla, kuten kiinteistövälitys-, kuljetuspalvelu- sekä verkkopalvelualalla kysyntä ulkomainontaan ei kuitenkaan vähentynyt, vaan jopa kasvoi hieman. Lisäksi tilanteeseen vaikuttaa kaupungin toiminta ulkomainnan vähentämiseksi: kaupungin hallituksen määräyksestä monet ulkomainontakohteet ja varusteet poistetaan. Puolessa vuodessa ulkomainontakaluston määrä väheni 12%:lla. Moni ulkomainontaa tarjoavaa yritys aikoo siksi vetäytyä Pietarin markkinoilta kokonaan.

Harva  selviytyy vaalikampanjaan asti

Painettu media oli kriisin toiseksi suurin kärsijä. Mainonnan väheneminen on ollut pysyvä trendi jo neljän vuoden aikana, mutta vuosi 2015 toi supistumisen ennätyksen: jos edellisinä vuosina mainosten määrä väheni 3-5%:lla, vuoden 2015 alkupuoliskolla kuukauden tulos pieneni 22%. Mainostajista säästäväisimpiä ovat pankit. 

Mainonnan väheneminen näkyy painetussa mediassa niin paperin laadussa kuin sivujen määrän sekä julkaisukertojen vähenemisessäkin. Irtisanomisia on myös suunnitteilla: esimerkiksi, kirjanpidossa siirrytään entistä aktiivisemmin ostopalveluihin.

Painetun median segmentin vahvimmat julkaisut ovat kuitenkin ennakoineet supistumista. Muilla on edessä kovat ajat, joista kaikki eivät ilmeisesti selviydy. Selviytyjät sen sijaan saavat pottinsa, kun vuonna 2016 käynnistyy Duuman vaalikampanja.

Mainonta siirtyy sosiaaliseen mediaan

Tavallinen nettimainonta supistuu samaan tahtiin kuin muualla, mutta samalla se siirtyy aktiivisesti verkostoihin sekä muuttuu hakukone- ja hakusanamainonnaksi. Sellainen mainonta on tehokkaampaa ja sen tulokset ovat enemmän hallittavissa sekä ennustettavissa. Esimerkiksi pelkän hakukonemainonnan määrä kasvoi puolessa vuodessa 18-16%:lla.

Hakukonemainonta sekä tarjouksiin kohdistunut mainonta myy paremmin kuin perinteiset bannerit. Netissä mainostavat eniten tuotteitaan apteekit, vaatekauppaketjut, elintarvikemyynti sekä automyyjät. Tämä mainosmarkkinoiden segmentti kasvanee nyt 4%:lla verrattuna viime vuoteen.

TV-mainonta vaakalaudalla

TV-mainonta on säilynyt viime vuoden tasolla. Pientä alasmenoa on havaittavissa, mutta se ei vielä tunnu. Kaikkien alueellisten tv-kanavien mainosajat on varattu marraskuuhun asti siitä huolimatta, että hintataso on pysynyt samana. Radio sen sijaan koki tappioita: mainonta väheni 20-25%:lla verrattuna viime vuoteen.

Yleinen ennuste mainosmarkkinoiden kehityksestä on maltillisen pessimistinen: asiantuntijoiden mukaan markkinoiden arvo vähenee vuoden loppuun mennessä noin 10%:lla. Mainoksia tulee olemaan vähemmän. Mutta joillekuille se on pikemminkin ilon uutinen.

Antonina Asanova, Fontanka.ru

Ei kommentteja

Ei kommentteja

Lisää kommentti:

Voi myös kirjautua ennen kommentointia.